Calcium verhoogt kans op hartaanval
26-09-2007
Oudere vrouwen die calciumsupplementen gebruiken, lopen daardoor groter risico op een hartaanval. Dat melden onderzoekers aan de Universiteit van Auckland (Nieuw-Zeeland). Onderzoek bij 1.500 vrouwen toonde aan dat de kans op een hartaanval voor vrouwen in de onderzoeksgroep met 40 procent steeg wanneer ze calciumsupplementen gebruikten.
De vrouwen van ouder dan 70 jaar die deelnamen aan het onderzoek, is aangeraden geen extra calcium meer in te nemen, hoewel die supplementen worden aanbevolen om osteoporose te voorkomen. Vooral vrouwen met hart- of nierziekten in de familie zouden mogelijk meer risico lopen, aldus professor Ian Reid, die het onderzoek leidde. Verder onderzoek moet uitsluitsel brengen.
Calciumsupplementen verlagen het risico op botbreuken en botdichtheid voor oudere vrouwen aanzienlijk. "Maar hartziekten zijn dodelijk, terwijl botaandoeningen dodelijk kunnen zijn, maar dat meestal niet zijn", aldus Reid.
Bron: HLN
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|