Calcium uit de voeding doorgaans beter opgenomen dan calcium in supplementen.
31-10-2007
Postmenopausale vrouwen die veel calcium (minstens 70%) uit hun voeding halen hebben gemiddeld sterkere botten dan vrouwen die hun calcium vooral uit tabletten moeten halen (minstens 70%), zelfs indien die laatsten hoger calcium-dosissen nemen. De vrouwen die het calcium vooral uit hun voeding halen, kregen gemiddeld 830 mg calcium per dag, tegenover de ‘pillengroep’ die gemiddeld 1.030 mg calcium namen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Washington University School of Medicine in St. Louis (gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, 2007, p. 1428-1433) bij 183 postmenopausale vrouwen. Bij vrouwen die veel calcium via hun voeding opnemen wordt het estrogeenmetabolisme in de lever meer gestimuleerd waardoor meer actieve vormen van estrogeen vrijkomen, wat een positief effect heeft op de mineralisatie van het bot.
Bron: Gezondheid.be
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|