Laatst bijgewerkt op: 17-05-2008
WWW.JOJOCLUB-AFSLANKEN.COM

    
Home > Vrouw > Vrouwen die meer dan tien jaar de pil slikken, hebben 20 tot 30 procent meer kans op slagaderverkalking

Vrouwen die meer dan tien jaar de pil slikken, hebben 20 tot 30 procent meer kans op slagaderverkalking


07-11-2007

Dat blijkt uit een onderzoek aan de universiteit van Gent bij 2.500 vrijwilligers, van wie 1.301 vrouwen. Voor het eerst werd een verband vastgesteld tussen langdurige pilinname en aderverkalking. Een primeur voor onze Belgische onderzoekers. De vrijwilligers waren allen tussen 35 en 55 jaar oud en hadden geen hart- of vaatziekten op het moment van het onderzoek. Met behulp van echografie werd aanwezigheid van slagaderverkalking (plaque) in de hals- en dijslagaders in kaart gebracht.

Van 1.301 vrouwen in de studie had 81 procent ooit de pil genomen. Gemiddeld namen de vrouwen de pil gedurende 13 jaar. Uit de studie blijkt een duidelijk verband tussen langdurig pilgebruik en slagaderverkalking.

Per tien jaar pilgebruik is er een toename van 20 à 30 procent slagaderverkalking in zowel dij als halsslagader. Deze resultaten waren onafhankelijk van leeftijd, roken, bloeddruk, lipiden, zwaarlijvigheid, diabetes, fysieke activiteit, fruit-, groente- en alcoholopname, onderwijsniveau en inname van andere geneesmiddelen.

Het was al bekend dat inname van de pil een beperkt verhoogd risico op stolselvorming met zich meebracht, een risico waarvan gedacht werd dat slechts gold tijdens het innemen van de pil. Maar dit onderzoek spreekt dat tegen.

De onderzoekers benadrukken dat dit niet betekent dat alle vrouwen onmiddellijk moeten stoppen met het slikken van de pil. Gezien de leeftijd van de respondenten gaat het om vorige versies van orale contraceptiva. Deze vorige generaties staan er om bekend de bloeddruk te doen stijgen en de cholesterol in negatieve zin te beïnvloedden. Bovendien moeten de resultaten eerst nog bevestigd worden door ander onderzoek.

"Maar het kan nooit kwaad om de klassieke risicofactoren aan te pakken. Stoppen met roken, overgewicht vermijden, gezonde voeding en voldoende fysieke activiteit zijn voor pilgebruiksters van groot belang," aldus de onderzoekers. Ook aan te raden is een regelmatige controle van bloeddruk en cholesterolspiegels.

Bron: HLN



3 / 5 (1 Stemmen)


Reacties:

Hier kunt u op een discrete en betrouwbare wijze medicijnen bestellen. Met onafhankelijke artsen en apotheken over de gehele wereld.

Reageer op dit artikel:
Naam:
Email:
Onderwerp:
Reactie:


Examen? Eet dan niet teveel! Examen? Eet dan niet teveel!

Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het...

Lees verder

Tetrahydrobiopterine kan hartschade afremmen en omkeren Tetrahydrobiopterine kan hartschade afremmen en omkeren

Een geneesmiddel dat gebruikt wordt voor de behandeling van een ongeneeslijke, erfelijke stofwisselingsziekte, blijkt ook in staat om hartschade...

Lees verder

 

 

 
 
JOJOCLUB © 2001 - 2008