Cafeïne tijdens de eerste maanden van een zwangerschap, verhoogd de kans op miskraam
22-01-2008
Vrouwen die tweehonderd milligram cafeïne (twee kopjes koffie) of meer per dag drinken, verdubbelen het risico in vergelijking met vrouwen die helemaal geen cafeïne nuttigen. Dat meldden onderzoekers in de Verenigde Staten maandag. De wetenschappers spraken over "overtuigend bewijs" na onderzoek bij ruim duizend vrouwen.
Om elk risico te vermijden, zouden vrouwen de eerste vijf maanden van hun zwangerschap elk drankje met cafëine moeten vermijden.
Foetus Onderzoekers vermoeden dat cafeïne schadelijk kan zijn voor een foetus omdat de foetus de cafeïne niet goed kan omzetten door de nog onderontwikkelde stofwisseling. Het stimulerende middel kan ook leiden tot vernauwing van de bloedvaten, waardoor de bloedtoevoer naar de placenta kan afnemen.
Bron: NU.nl
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|