Teveel kleurstoffen maakt kinderen druk
07-09-2007
Kinderen worden wel degelijk drukker door een teveel aan kleurstoffen en bewaarmiddelen. Dat blijkt overduidelijk uit een grootschalig onderzoek, uitgevoerd door het Food Agency van de Britse overheid. Naar aanleiding van de nieuwste resultaten, geeft de overheid ginds een officiƫle waarschuwing voor schadelijke kunstmatige toevoegingen.
Problemen Levensmiddelen met een teveel aan kunstmatige kleurstoffen en bepaalde conserveermiddelen zetten kinderen aan tot uiterst slecht gedrag. De meeste hadden moeite om stil te zitten en zich te concentreren, kregen leesproblemen en werden uiterst luidruchtig en impulsief. De toevoegingen komen vooral voor in snoep, koek, frisdrank en ijs.
Actie Of deze levensmiddelen hierdoor voortaan in de ban moeten worden geslagen, blijft sterk de vraag. De Food Agency schuift deze verantwoordelijkheid door naar de EU en de European Food Safety Authority.
Intussen roepen Britse gezondheids- en consumentengroepen wel op tot actie tegen toevoegingen, vooral in de schoolmaaltijden. Ook trachten enkele supermarkten en fabrieken er zelf iets aan te doen. Smarties bijvoorbeeld haalde de blauwe snoepjes uit de productie omdat deze teveel kleurstoffen bevatten.
Rechtbank De resultaten zijn niet nieuw, alleen wordt het onderzoek van de universiteit van Southhampton als zeer gezaghebbend aanzien. Ze testten 300 kinderen op benzeenspoor, E102, E124, E110, E122, E104 en E129. Volgens de Daily Mail kunnen zelfs ouders, met dit onderzoek in de hand, voedselindustrieën aanklagen. Net zoals sigarettenfabrikanten worden aangeklaagd vanwege het veroorzaken van longkanker.
Bron: HLN
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|