Kinderen die gezond eten presteren beter op school
22-03-2008
Wanneer kinderen te veel vet en zout eten en te weinig groente, fruit, vezels, proteïnes, calcium en gezonde vetten, zijn ze sneller geneigd te zakken voor een literatuur test. Tot deze conclusie kwamen de onderzoekers van de Canadese University of Alberta, waarbij zij ook rekening hielden met sociaal-economische factoren.
Vijfduizend Canadese leerlingen van ongeveer 10 jaar oud deden mee aan het onderzoek. De onderzoekers gegevens over hun grootte en gewicht. Via het Diet Quality Index-Internationl (DQI-I) werd hun voedingsinname beoordeeld. Deze schaal loopt van 0 tot 100, hoe hoger de score, hoe beter het voedingspatroon. Kinderen met een lage DQI-I-score hadden 41 procent meer kans om te zakken voor de test, dan kinderen met een hoge score. De wetenschappers hopen dat scholen meer gaan investeren in gezonde voedingsvoorzieningen.
Bron: Telegraaf
|
|
|
|