Het gebruik van voeding rijk aan volkorenproducten verlaagt de kans op het ontstaan van type-2-diabetes.
10-02-2008
Dit blijkt uit een nieuw overzicht van het onderzoek op dit terrein dat epidemioloog/voedingsdeskundige Marion Priebe van het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft gedaan. In de laatste decennia is er een daling in de consumptie van volkorenproducten, terwijl er ook een toename van type-2-diabetes is. Dit leidde tot de theorie dat er een verband tussen beide zou kunnen bestaan.
Priebe heeft in haar literatuurstudie één klinisch onderzoek en 11 prospectieve studies bestudeerd. In al deze onderzoeken werd het verband onderzocht tussen het gebruik van volkoren producten en het ontstaan van type-2-diabetes.
Type-2 diabetes komt inmiddels vaak voor. Voeding is een van de weinige risicofactoren die mensen zelf kunnen beïnvloeden. Daarom is het volgens Priebe belangrijk om precies te weten welk soort voeding kan bijdragen tot preventie van diabetes.
Bron: Blik op het Nieuws
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|