Dieet rijk aan magnesium vermindert de kans op galstenen
03-03-2008
Volgens de bevindingen van een Amerikaanse studie lijkt een dieet, rijk aan magnesium, het risico te verminderen op de ontwikkeling van pijnlijke galstenen. Het gebruik van magnesium is in de loop der jaren, deels te danken aan de overproductie van voedingsmiddelen, afgenomen. Dit is te lezen in in het verslag van Dr Chung-Jyi Tsai en haar medewerkers in de American Journal of Gastroenterology.
Magnesium-deficiëntie is bekend om triglyceridenspiegels en afname van het HDL (goede) cholesterol in het bloed, welke beide het risico kunnen verhogen op het ontwikkelen van galstenen. Toch zijn de lange-termijn effecten van magnesium op het risico van galstenen in de mens niet bekend.
Voor dit onderzoek , hebben Tsai en haar collega's van de universiteit van Kentucky Medical Center in Lexington, data geanalyseerd van 42705 mannen tussen de 40 en 75 jaar. Allen waren betrokken bij de Health Professionals Follow-up Study. De mannen waren gevolgd van 1986 tot 2002.
De ondervraagde personen werden elke 2 jaar onderzocht op het ontstaan van nieuwe ziekten, met inbegrip van galblaas aandoeningen. Het magnesiumverbruik werd bepaald met een "semiquantitative food frequentie" vragenlijst, welke iedere 4 jaar aan de deelnemers werd verstuurd.
Tijdens de follow-up werden door onderzoekers 2195 mannen gediagnosticeerd met galsteenaandoeningen.
Vergeleken met het laagste niveau van de totale inname van magnesium, vermindert de hoogste inname het risico van galblaas aandoeningen met 33%. Dezelfde vermindering van het risico werd behaald met dieetmaatregelen met alleen magnesium en wanneer supplementen werden uitgesloten.
"Uit vele studies van deze groep en anderen, lijkt het erop dat met een algemeen gezond voedingspatroon, met meer plantaardige en vezelrijke voedingsmiddelen en de toenemende complexe koolhydraten met steeds meer magnesium, het risico op symptomatische galstenen zal verlagen," schrijft Dr Cynthia W. Ko, van de Universiteit van Washington in Seattle, in een begeleidende nota. Dit gezonde voedingspatroon zal ook helpen bij de preventie van andere chronische ziekten in aanvulling op galstenen.
|
|
|
 |
Examen? Eet dan niet teveel! Het geheugen werkt dan optimaler, zo blijkt uit onderzoek. Alles heeft te maken met het hongerhormoon 'ghreline'. Deze wakkeren niet enkel de eetlust op, maar ook de zenuwcellen van de hippocampus, het gebied waar zich het... Lees verder
|
|